15. juni 2011

Scrappe hverdagsbilder!

I dag skal jeg fortelle litt om hvordan jeg scrapper. Jeg begynnte å ta bilder og lime inn bilder av venner og fra turer vi var på da jeg var 14 år. Siden den gang har det bare gått slag i slag. Stil og teknikk har forandret seg noe helt enormt, men det er en ting som ennå er likt. Det er bilde typen.

Det viktigste bilde typen for meg er hverdagsbildene. Det gjelder å dokumentere de små ting. Alt fra første smil, spise selv, deilig det er å gå barbeint på grasset, hverdags aktiviteter, lek, frisør og turer. Det er disse små tingene, det man vil føle og ikke minst minnes.

Hverdagsbilder er som regel ikke perfekte. Det er alltid noe eller noen som ikke skulle vært der. Øynene lukket eller hodet kappet, men ofte slik det blir i hyrten og styrten når noe skjer. Enn tar bilder og tenker etterpå;) (Legg merke til lappen inne itunnelen i bildene lenger nede.)

Med hverdagsbilder føler jeg at tekste hører hjemme. Jeg må alltid ha tittel, dato og litt om hva som har skjedd, historien om bildet eller følelser rundt det. Så et lite tips er å notere litt etter hvert. Ting enn tror enn husker, glemmer man man å som regel.

En ting som får frem situasjon mer er å bruke fler bilder. Gjerne i forskjellige størrelser. Utfordringen da er å finne et greit oppsett slik at ikke fokusen forsvinner fra bildene:)

Når man skal lage en lo med hverdagsbilder så er det en enkel utvei å ta de i sort/hvit eller i bruntoner. Å det er kjempe flott. Blir nydlige sider av det. Men når jeg kikker tilbake på mine barndoms bilder så mimrer jeg om hvordan klærne så ut, fargene og tingene... Det er her viktigheten av farge i bilder kommer inn. Det er kanskje vansklig å scrappe, få farger til å passe sammen og pynt til å matche. Minnene huskes og i farger.




Så da utfordrer jeg dere til å finne frem hverdagsbildene og scrapp dem.
Legg gjerne igjen en kommentar her, så kan jeg ta turen innom deg!

Så slik ble min hverdags lo denne gangen.


Klem Marit i AS

2 kommentarer:

  1. Kjempeflott artikkel, og godt poeng :) Man husker i farger.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. En flott artikkel du har skrevet og en nydelig LO.
    Jeg scrapper dagbøker med hverdagsbilder, hver dag. De finner du i bloggen min, om du har lyst til å se :)
    Jeg har også scrappet et minialbum som jeg lagt ut i bloggen min i kveld.

    SvarSlett

Tusen takk for at dere deltar hos oss i Anonyme Scrappere